Her er vores høringssvar på den indledende høring om Godsbaneterrænet

Lige siden 2010 har vi fulgt med og sørget for at give Vesterbros input til, hvad der skal ske med Godsbaneterrænet. Den netop afsluttede høring drejer sig om nogle af de overordnede ramme for byudviklingen i området. Her er hvad vi har skrevet:

I vores høringssvar fremsætter vi de opmærksomhedspunkter, som vi tror på er en forudsætning for en god byudvikling i området. Opmærksomhedspunkterne tager udgangspunkt i den vedtagne Kommuneplan og grundejernes skitse-forslag udarbejdet af arkitektfirmaet Cobe.

Opmærksomhedspunkt 1: Bevaringsværdige bygninger

Området har en række bevaringsværdige bygninger, som udgør et særligt bevaringsværdigt kulturmiljø.

Særligt med opmærksomhed på det samlede værkstedsmiljø bestående af Lokomotivværkstedet, Lyntogsværkstedet og Vognværkstedet mfl. Mener vi at dette miljø bør bevares som et samlet kulturmiljø. F.eks. ved at værkstederne transformeres til andre anvendelser så som skole, idræts- og mødefaciliteter, kulturhus mm. og at fastholde samlet miljø for håndværkere og mindre kreative virksomheder.

Opmærksomhedspunkt 2: Kommunale funktioner

Det er vigtigt, at der indpasses en række kommunale funktioner, så som skole, idræt og forenings- og kulturhus, plejecenter, som en vigtig del af at skabe samlende funktioner for den nye bys beboere. Vi ønsker også idrætsfaciliteter i den sydlige del af området, hvilket ikke er med i Cobes forslag.

Opmærksomhedspunkt 3: Beboersammensætningen

Der bør gøres brug af planlovens mulighed for at fastlægge 25 % almene boliger, også i de enkelte delområder. Derudover er det vigtigt, at der bliver mulighed for sociale botilbud, ungdomsboliger og evt. ældre kollektiver for at give en diversitet i bydeles beboere.

Opmærksomhedspunkt 4: Bebyggelsesprocenterne

Bebyggelsesprocenten i den nordlige del bør fastholdes på 100, som det er forudsat i Kommuneplanen. I forhold til den sydlige del kan den i henhold til Kommuneplanen fastsættes til mellem 150 og 175. Vi mener ikke at den bør overskride 150. Hvis der skal være mulighed for opholdsarealer, mulighed for grønne udendørsfaciliteter i sammenhæng med plejecenteret og mulighed for mindre idrætsfaciliterer i den sydlige del, vil det betyde en al for massiv bydel, hvis bebyggelsesprocenten bliver højere end de 150. Såfremt parkering sker over jorden i huse, skal disse huse indregnes i bebyggelsesprocenten.

Opmærksomhedspunkt 5: Byrum og kantzoner

Det er vigtigt, at der etableres forskellige typer byrum fra privat - semiprivat – offentligt. Vi forestiller os lokale 'kvarterpladser' der kan skabe identitet for kvarteret og blive samlingssted for omkringliggende beboelse. Kantzoner skal anlægges så det giver tryghed i gadebilledet, samt øget ejerskab og brug af byrummene.

Opmærksomhedspunkt 6: Højhuse

Højhuse bør samles i klynger i modsætning til Carlsberg Byen. Højhusene kan samles ud mod Fisketorvet, hvor de i så fald bør aftrappes ned mod den øvrige bebyggelse. Højhuse bør ikke være massive pga skygge, og bør ikke komme til at ødelægge det i punkt 1 omtalte værkstedsmiljø.

Opmærksomhedspunkt 7: Grønne områder

Vi finder det afgørende, at der i området skabes reelle store grønne rekreative områder både af hensyn til beboerne, men også for at kompensere de manglende grønne områder på Vesterbro.

Som helhedsplanen nu ser ud, frygter vi, at Godsbaneterrænet bliver en begrønnet bydel og dermed ikke det fyrtårn for en grøn bydel, som kommuneplanen forudsætter. Det er vigtigt, at der sikres gennemsigtighed i hvad der tæller med i forhold til bebyggelse, grønne områder, kunstgræs m.v.

Vi mener ikke at de fodboldbaner, der ifl. Kommuneplanen skal anlægges, kan tælle med i opgørelsen over grønne arealer. Men vi er glade for at der endelig kommer flere udendørs idrætsfaciliteter til Vesterbro

Opmærksomhedspunkt 8: Trafikken i og til området

Vi værdsætter forslaget om, at Godsbaneterrænet/Jernbanebyen skal være delvis bilfri by med parkeringshuse i periferien og begrænset biltrafik i gaderne. Vi anbefaler en struktur med et mindre net af førerløse elbusser til og fra parkeringshusene og Metro- og S-togs-stationerne.

Vi ser det som helt afgørende, at der udover tilgangen til området ved Fisketorvet og Sydhavnen skabes en tværgående cykel og gangforbindelse fra Vesterbro over området til Havneomådet og videre til Amager.

 

Du finder vores fulde høringssvar herunder.

 

Vi ser frem til det videre arbejde med udviklingen af Godsbaneterrænet i dialog med både grundejere, bygherrer og ikke mindst Vesterbros beboere.