Vores input til kommunens budget 24

Trods den indgåede principaftale for budget 24, er der meget, der stadig skal falde på plads. Vi har netop sendt vores input til Rådhusets politikere, med anvisninger til, hvad de bør prioritere på Vesterbro.

Som kommunens lokale udvalg på Vesterbro, giver vi selvfølgelig vores anbefalinger til Rådhusets politikere, så de ved, hvad de skal prioritere på Vesterbro, når de i engang efter sommerferien sætter sig ved forhandlingsbordet, for at opnå en endelig budgetaftale for 2024. 

Trods den indgåede principaftale for budget 24, er der meget, der stadig skal falde på plads. Derfor har vi netop afsendt følgende liste med anbefalinger til budget 2024 på Vesterbro:

Screening efter lokaler til Ungeværk til Vesterbro Ungdomsgård

Med det nye koncept for ungeværk, er Vesterbros Ungdomsgårds lokaler blevet dobbelt-bookede. For at fastholde dette ellers udmærkede ungetilbud / Ungeværket (14-17-årige) lokalt på Vesterbro, ønsker vi en screening efter egnede lokaler. Vi foreslår, at man bruger lokaler på Gasværksvejens skole til dette formål.

Varig bevilling til weekendåbent i Dugnad

Stofbrugerne holder ikke weekend, derfor giver det ingen mening at Cafe Dugnad ikke kan holde åbent i alle weekender. Vi ved, at når Dugnad er åbent, gør stedet en positiv forskel for både stofbrugerne og de lokale i området.

Weekendåbningen i Dugnad har levet en omtumlet tilværelse – finansieret af forskellige fonde, Satspuljemidler med mere. Det giver utryghed både for brugere og naboer, hvilket de berørte og Vesterbro ikke kan være tjent med.

Fortsat bevilling til Reden

Reden fik med Budget 2020 en øget bevilling til deres arbejde. Den ønsker vi fortsætter. Ophør af indsatsen vil betyde, at Reden skal afskedige deres socialrådgiver og en terapeut samt reducere det pædagogiske personale, så̊ døgnåbent ikke længere er muligt.

Det vil betyde, at kvinderne vil være henvist til de øvrige tilbud som H17 og Cafe Dugnad, hvilket særligt for kvinderne kan være et voldsomt og voldeligt miljø. Samtidig vil ophør af indsatsen medføre en kraftig reduktion i rådgivnings- og brobygningsindsatsen, som er så vigtig for den enkelte bruger af Redens tilbud.

Brobold på Enghave Plads inklusive skaterbane

Der blev ved budgetforhandlingerne i år 2021 sat midler af til planlægning af et broboldprojekt på Enghave Plads. Det arbejde glæder vi os til går i gang!

Men når man alligevel skal kigge på boldbanen, vil vi gerne bringe vores eget arbejde med Enghave Plads i spil. Af den proces ved vi, at der er et lokalt ønske om at gøre forholdene for skaterne på pladsen bedre - gerne ved at erstatte gruset i gangstien rundt om boldbanen med en anden belægning.

Hundelufterpark på Sønder Boulevard

Der er lidt over 2400 hunde på Vesterbro, men på hele Vesterbro findes der pt. kun to mindre områder på 20-25 m2, hvor hundene kan løbe frit. For at komme hundeejerne i møde og samtidig undgå de mange løse hunde på Litauens Plads og Otto Krabbes Plads, har vi besluttet at arbejde for, at der etableres et frit løbsområde for hunde.

På nuværende tidspunkt foreslår vi et område på Sønder Boulevard, som sjældent benyttes til rekreativt ophold, og hvor hundelufterparken vil kunne anlægges forholdsvis enkelt.

Opgradering af pladsen til øldrikkerfællesskab på Enghave Plads

Øldrikkerpladsen på Enghave Plads er nedslidt og bør renoveres. Siden Metrobyggeriets opstart har vi været engageret i øldrikkernes forhold på pladsen. Da den ene del af pladsen blev lukket, var vi med til at finde og indrette et nyt midlertidigt område til øldrikkerne.

Nu, hvor metroen er åben, har vi erfaret, at der lokalt og blandt brugerne er et stort ønske om, at de kan få lov at blive. Den proces vil vi opfordre til, sættes i gang. Herunder hører selvfølgelig en opgradering af de fysiske forhold for brugerne af området.

Øget vedligehold af grønne arealer

Vesterbro er populær. Det kan vi godt forstå – men de mange besøg fra turister og andre Københavnere slider særligt på vores grønne arealer, især dele af Sønder Boulevard, Litauens Plads og Otto Krabbes Plads er der brug for ekstra vedligehold af græsplænerne.

Det ved vi, der afsættes penge til i Fælledparken og Havneparken på Islands Brygge. Vi synes kun det er rimeligt, hvis de nævnte områder på Vesterbro, får samme ekstra pleje for at kunne rumme det ekstra pres, som de mange besøgende giver.

Trafiksikkerhed på Vesterfælledvej

På Vesterfælledvej mangler der cykelsti på det sidste stykke fra Lyrskovgade til Vesterbrogade, og det er der behov for. Strækningen er tiltagende mere befærdet af både cyklister og bilister - og med 9A også en bus.

I 2003 vedtog Borgerrepræsentationen en plan, der skulle have anlagt cykelsti på det pågældende stykke vej senest i 2016. Nu må det være på tide, at få planen gjort færdig.

Broen over til Jernbanebyen, fra Ingerslevsgade

Byudviklingen af Godsbaneterrænet er af central vigtighed både for Vesterbro og for København. Det er bevist, hvor vigtigt det er, at nye byområder bliver ordentligt forbundet med den eksisterende bys infrastruktur, for at bevægelse mellem bydelene bliver en naturlig del for bydelenes brugere og beboere.

Derfor er det nødvendigt, at der kommer en bro fra det eksisterende Vesterbro over banelegemet ved Ingerslevsgade og ind i den kommende Jernbaneby.

En sådan bro er sågar allerede beskrevet den eksisterende lokalplan for Otto Busses vej. Vi mener derfor, at der bør sættes penge af til en foranalyse af dette projekt.

En sikker cykelvej fra Dybbølsbro til Vesterbrogade (forlængelse af cykelslangen og den brede cykelsti over Dybbølsbro). Herunder at undersøge muligheder for en trafik-ø på Vesterbro

Der kommer stadig flere cykler på Vesterbro - og i byen generelt. En af de større cykelruter er turen fra Kingosgade (med cyklister fra Frederiksberg/Nørrebro) til Amager. Vi ønsker os en analyse af, hvordan man kan sikre de mange cyklister bedre.

I den forbindelse ønsker vi at få afklaret, hvad en sådan plan vil betyde for antallet af parkeringspladser og hvad vil det betyde for de mange grønne heller og små-pladser i Dybbølsgades øvre del? Og kan det kombineres med en eller flere trafik-øer på Vesterbro? De ser vi nemlig et potentiale i.

Det vil gøre godt både for cyklismen og trafikken på Vesterbro og i hele København.

Vores anbefalinger til kommunens budget for 2024