Gode takter mht. grønne områder, skolen og kultur- og fritidsområdet! Men vi forudser udfordringer når det gælder trafik
Udviklingen af Godsbaneterrænet er et af de store projekter, som vi de siden 2011 har engageret os i, og hvor vi har kæmpet for, at udviklingen kommer til at ske i overensstemmelse med, hvad beboerne på Vesterbro ønsker.
Derfor følger vi nøje med i de politiske forhandlinger, der netop nu foregår ifm. startredegørelsen for Godsbaneterrænet. Inden påskeferien var startredegørelsen til behandling i Teknik- og miljøudvalget, i denne uge er det Økonomiudvalget, der kigger sagen, og efterfølgende skal Børne- og Ungeudvalget også give deres holdning til de overordnede rammer for udviklingen af Godbaneterrænet.
Hvad fastlægger startredegørelsen og hvorfor er den vigtig
Det er netop startredegørelsen, der fastlægger de overordnede rammer for udviklingen af Godsbaneterrænet som størrelsen af de grønne arealer, hvor mange biler må parkere og hvordan skal rammerne for skolen se ud.
Efterfølgende skal en lokalplan fastlægge de mere konkrete rammer for Godsbaneterrænet, men altså inden for de rammer, der nu besluttes i startredegørelsen.
Derfor har vi også inden den politiske behandling gik i gang indsendt vores input til, hvad vi mener er vigtigt at startredegørelsen tager højde for. Se vore input til politikerne i de involverede udvalg længere nede på siden.
Trafik bliver en udfordring
Når man byudvikler vil det altid medføre en trafikal udvikling. Sammen med det faktum at den trafikale udvikling på Vesterbro står til at stige markant i de kommende år, er trafik og trafikløsninger et område, hvor vi mener, der bør handles.
Af vores rapport, der er udregnet med programmet Compass, der også bruges at Teknik- og miljøforvaltningen selv, fremgår det, antallet af biler på Vesterbro allerede om 3 år vil være næsten 35 procent højere end i 2017, og frem mod 2035 vil bilejerskabet stige med hele 75% sammenlignet med 2017.
I kommunalplanen er det angivet at den kommende Jernbaneby skal være delvis bilfri bydel. Det er af Teknik- og Miljøforvaltningen blevet tolket til at parkeringsnorm kan reduceres med 50 %forhold til normal standard. Teknik- og miljøudvalget har derimod valg at følge Grundejernes ønske om en reduktion af kommuneplanens parkeringsnorm på 20 %.
Vi stiller spørgsmålstegn ved, hvor alle de biler skal være, når man samtidig ikke investerer i forbedret infrastruktur og vejnet på Vesterbro.
Område | 2021 | 2025 | 2035 |
---|---|---|---|
Indre By | 5,6 % | 8,1 % | 20,2 % |
Østerbro | 3,8 % | 9,7 % | 24,9 % |
Nørrebro | -1,7 % | 0,2 % | 1,6 % |
Vesterbro | 13,7 % | 34,6 | 74,5 % |
Valby | 10,7 % | 17,7 % | 29,6 % |
Vanløse | -0,2 % | 1,0 % | 2,0 % |
Brønshøj-Husum | 0,0 % | 0,1 % | 7,8 % |
Bispebjerg | 0,0 % | 2,5 % | 6,0 % |
Amager Øst | 9,1 % | 14,9 % | 32,2 % |
Amager Vest | 15,2 % | 28,6 % | 42,4 % |
Kommunen i alt | 6,0 | 12,4 % | 25,2 % |
KK | Vesterbro | |
---|---|---|
2021 | 11,1 % | 11,5 % |
2025 | 15,6 % | 17,8 % |
2035 | 24,6 % | 30,3 % |
Gode takter når det gælder grønne områder, skolen og kultur- og fritid!
På nogle af de andre punkter, som startredegørelsen behandler, ses andre positive takter. Vi ser flere af de punkter vi havde meldt ind til politikerne reflekteret i de kommentarer og ønsker, der blev fremsat under debatten af star redegørelsen. Det er vi selvfølgelig godt tilfredse med. vores input har f.eks. sat sine tydelige spor omkring forbindelser til området, størrelsen af de grønne områder - og ikke mindst omkring skolen, ungemiljøer og kultur- og fritidsområdet.
Vi kæmper selvfølgelig videre -også når det gælder målsætningen om en bilfri bydel. Og vi lover som altid at spørge jer til råds undervejs.
Hvad er en startredegørelse
- Til komplekse lokalplaner udarbejder Teknik- og miljøforvaltningen normalt en startredegørelse, der skitserer de overordnede rammer for projektet.
- Teknik- og Miljøudvalget behandler startredegørelsen (evt. flere udvalg) og beslutter, om der skal laves et lokalplanforslag, og om der er særlige punkter, forvaltningen skal være opmærksomme på i det videre arbejde.
- For Godsbaneterrænet er startredegørelsen det dokument, der fastlægger de overordnede rammer som størrelsen af de grønne arealer, hvor mange biler må parkere og hvordan skal rammerne for skolen se ud.
Sagens politiske behandling
Du kan se den politiske behandling i Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget her
Vores input til startredegørelsen
Læs vores input stil startredegørelsen, som er sendt til politikerne i de involverede udvalg på Rådhuset.
Rapport om trafikudviklingen på Vesterbro
Læs vores rapport om trafikudviklingen på Vesterbro her